Pozdní příchody, dřívější odchody, půjčování kartiček nebo čipů, falešné přesčasy, a k tomu navíc vyšší administrativní zátěž personalistů – to vše vás ročně může připravit až o 36 000 Kč na zaměstnance

(přepočteno na průměrnou českou mzdu za rok 2023 dle ČSÚ). I malá firma o 10 zaměstnancích tak může díky nepoctivým praktikám při evidenci docházky přijít o zhruba 360 000 korun ročně.

 

Šetřit na docházkovém systému se nevyplatí

I přesto, že je na trhu k dispozici spousta digitálních docházkových systémů, stále existuje řada českých firem, které neevidují docházku svých zaměstnanců vůbec, anebo pouze pomocí zastaralých nástrojů, jako jsou píchačky, papírové záznamy či tabulky v Excelu. Z hlediska pořizovacích nákladů se tento způsob jeví jako úsporná varianta, ale opak je pravdou. Nedigitální nástroje firmám peníze nešetří, naopak jim kvůli administrativní zátěži a nedostatečnému zabezpečení mohou způsobit nemalé ztráty.

Vsaďte na biometrii

Ani digitální systémy nejsou samospásné. Ne všechny jsou totiž schopny ověřit identitu uživatele. Nevyřeší tak případy nepoctivých zaměstnanců, kteří si zaměňují kartičky nebo čipy a sdělují PIN či kód. Ideálním řešením, které už je v dnešní době běžně dostupné, je evidence docházky pomocí čipu v kombinaci s biometrickým ověřením identity. Tento způsob ale zatím v České republice využívá jen zlomek firem. Přitom na 2-faktorové ověřování pomocí otisku prstů nebo rozpoznání obličeje jsou Češi běžně zvyklí u odemykání mobilních telefonů nebo u ověřování plateb či identifikaci na letišti.

„Poptávka po digitalizovaných docházkových systémech roste, avšak s biometrií jsou zatím majitelé firem opatrnější. V prvé řadě je odrazují vyšší pořizovací náklady, v druhé řadě strach z přijetí této novinky ze strany zaměstnanců. Máme ale zákazníky, kteří do této varianty i přes prvotní obavy šli, a nemohou si tento způsob vynachválit. Dokonce máme i zákazníka, který dříve neevidoval docházku zaměstnanců vůbec, a při výběru systému šel rovnou do kombinace čipu s rozpoznáním obličeje. Zaměstnanci to přijali bez problémů a zákazník ví, že se mu vložená investice brzy vrátí. Největší úsporu nákladů prozatím vidí v ušetřeném čase mzdové účetní,“ říká Ing. Gabriela Chumchalová IT Solutions sales director v ANAFRA.

 

Dopřejte si jednoduchost a efektivitu

2-faktorové ověřování je zárukou tzv. vzorné docházky, která nejenže šetří peníze a čas HR manažerů, ale zaručí vám také maximální bezpečnost a důkladný přehled o přítomnosti zaměstnanců. Pokud chcete zjednodušit procesy, usnadnit každodenní administrativu, zefektivnit práci na HR oddělení a současně zvýšit bezpečnost a eliminovat nepoctivost svých zaměstnanců, která vám způsobuje finanční újmu, přečtěte si více o docházkovém systému Dosys by ANAFRA.